Omvärldsbevaka smart!

 

youtube-344107_960_720

En av mina hjärtefrågor i mitt pedagogiska ledarskap är frågan om hur vi bäst leder lärande i en digital värld. Idag har vi verkligen alla möjligheter till att  förändra och utmana synen på lärande, närvarobegreppet och vad en skola skulle kunna vara. För mig handlar det ytterst om att vi med hjälp av teknikens utveckling nu fått nya möjligheter till att  förverkliga huvudbudskapet i skollagen och  våra styrdokument. Digitaliseringen av skola har inte ett egenvärde i sig själv, utan det handlar om att skapa förutsättningar för lärande i den samtid vi lever i.Skolans uppdrag är som bekant att säkerställa att eleverna utvecklas till  ansvarstagande, aktiva, kreativa  demokratiska, kompetenta och kritiska samhällsmedborgare med en livslång lust att lära. Ledarens roll i detta är en känd avgörande faktor i hur väl vi kommer att lyckas. Det kräver att jag som pedagogisk ledare modellerar med hur lärandet kan ”levlas”med hjälp av digitala verktyg och resurser. Att jag ställer krav på min verksamhet och vågar  visa vägen mot de möjligheter som den nya tekniken kan ge oss. En pedagogisk ledare behöver  för att lyckas föregå med gott exempel och själv har ett eget aktivt och omvärldsbevakande lärande i den digitala världen.

Att vara pedagogisk ledare i en samtid med en snabb förändringstakt och med så många  nya möjligheter till att utveckla våra elevers lärande  kan  på grund av alla möjligheter och krav både vara skrämmande och spännande. Hur  sjutton ska man som pedagogisk ledare hinna ha koll på allt som händer inom skolutveckling och digitalisering? Svaret på den frågan är enkelt. Det kan man inte ha . Däremot kan man som pedagogisk ledare skaffa sig strategier där man omvärldsbevakar smart, bygger dela-kulturer i sina organisationer samt nätverkar med andra lärande ledare. På så sätt så kommer omvärldsbevakningen till dig och du  slipper ”jaga” eller känna dig jagad… Då kommer din omvärldsbevakning  få en naturlig ”snöbollseffekt” utan att du egentligen gör något. Här är några tips på strategier för omvärldsbevakning som hjälpt mig:

  • Prenumerera på bra You Tube-kanaler!  You Tube är faktisk en av mina bästa lärare :)! Genom att prenumerera på bra kanaler där får du snabbt överblick över  intressanta filmer som  du kan ha nytta av  att se i din omvärldsbevakning. Att  prenumerera är enkelt. Bocka bara  för rutan Prenumerant som finns under videoklippen  på You Tube. Jag har valt att prenumerera på en mängd  olika universitet, forskare, Skolverket, personer och  organisationer som är engagerade i digitaliseringen av skolan.  De filmer som jag möter där och som jag kan ha nytta av i mitt arbete som pedagogisk ledare sorterar jag upp i spellistor som jag publicerar på min You Tubekanal. Då kan jag lätt dela dem med andra samtidigt som jag kan ta del av andras spellistor och prenumerationer.
  • Gå med i digitala nätverk där du kan ”tankebrottas” och dela med andra pedagogiska ledare  som leder lärande i en digital värld. På så sätt hjälps ni åt med omvärldsbevakningen. Här är tips på några FB-grupper som jag har nytta av i min omvärldsbevakning om lärande i en digital värld: Skolutveckling och lärande för framtiden, Rektor 2.0, Bedömning för lärande, Makerskola  IKT-verktyg och Digital samhällskunskap
  • Följ devisen: Sharing is caring! Sträva efter att, skapa, leva och verka i dela-kulturer.  Börja i liten skala om du tycker det är många ”källor” att bevaka. ”Snöbollseffekten” och din nyfikenhet kommer att leda dig vidare till nya källor vare sig du vill eller inte :).
  • Var källkritisk! Se till att du kontinuerligt följer någon källa som utmanar ditt tänkande. Det är lätt att hamna i ”filterbubblan” när man omvärldsbevakar.

Tillslut.. Omvärldsbevakning sker bäst i samspel med andra. Tillsammans är vi så mycket effektivare och klokare:)!

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Leda lärares lärande, Omvärldsbevakning. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar